Förstart

Idag var första gången jag fick användning för någon av de många användbara finska fraser jag så flitigt pluggat in. ”Mina en ossa puhu soumi nii hyvää” svarade jag till damen på Ilmonet.fi när hon undrade om jag kunde prata finska. Efter min så väl uttalade fras fortsatte hon konversationen på finska! Undra om det är ett bra betyg på mina språkkunskaper när jag försökte säga att jag inte talar finska?

Jag har ännu inte flyttat till Finland, fast det mesta på vad-som-behöver-göras-innan-jag-anländer-listan är nu förbockat.

  • Lägenhet. Japp, en 14 kvm, i en finsk korridor, på en gata som jag inte kan uttala namnet på! Delad toalett- och kök!
  • Resa! Ja… Far redan nu på Söndag klockan fem!
  • Möblerna till lägenheten! Alltså… Packar för ”fullt”. Dessutom ska möblerna anlända senare med en färja med pappa. Tack käre far!
  • Konstkurser. Fixade idag! Ska gå på kroki en gång i veckan, och börja med akryl och oljemålning på tisdagar.
  • Resten fixar sig förhoppningsvis på plats…

Igår var jag nervös för resan. Jag var nämligen lite bakis och fick en så kallad emotionell baksmälla. Jag tänkte på alla som jag kommer att sakna här hemma. Idag känns allt mycket bättre, och jag börjar bli allt mer taggad på att få se världen!

2 thoughts on “Förstart

Kommentera

