Första dagen

När jag kom ut på finsk mark stod Juho som är min fadder där och höll i en namnlapp med mitt namn. Som tack för besväret fick han en ask choklad, och en påse med Gott och Blandat. Vi åkte till Otanaimi, fixade nycklarna till lägenheten, dumpade sakerna i lägenheten och åkte sedan för att kika runt på skolan. När vi hade lyckat ta oss till Maskinsektions Sektionsrum på Aaltos Universitet var klockan drygt elva på förmiddagen, och jag hade knappt befunnit mig i finland i tre timmar. Redan då hörde jag ”svenska” och blev presenterad för Teknologföreningen, som är en svensktalande Nation på Aalto. Jag hängde med dem och gick så smårningom med i föreningen. Vem hade trott att det skulle gå så snabbt att hitta svensktalande i Finland?

De nyvärvda TF maskin-Nollan (KIK-TF-fuksisar), på rundvandring vid Aaltos universitetsområde.

Saker jag gjorde första dagen:

  • Flög flygplan till finland!
  • Fixade nycklar och lägenhet.
  • Orienterade mig runt vid Campus.
  • Åt lunch, som för allastudenter bara kostar 2. 70 E.
  • Ansökte för medlemsskap i Teknologföreningen, TF.
  • Drack GiN, någon blandning av öl och cider, som är gott och väldigt vanligt här!
  • Träffade mycket nytt folk.
  • Lärde mig några finlandssvenska termer. Till exempel beyder ordet ”kiva” bra.
  • Slutligen drack jag öl och åt pizza på kvällen.
Kommentera

