Ruotsi

På förra veckans Finskalektionen övade vi i helklass på att fråga varandra vart ifrån man kom. När det blev min tur svarade  jag ”minä olen ranskalainen”. Läraren kollade på mig och sade, ”no, you are from sweden”. Ja, jag vet det, tänkte jag, och sen slog det mig. Jag hade råkat säga att jag var fransk och inte svensk, och svarade därför snabbt: ”anteeksi, minä olen rotsalainen”.

Förra finska lektionen övade vi istället på huvudstäder, i grupper om två. Den ena skulle fråga i vilket land huvudstaden X tillhörde, och den andra skulle svara. Jag fick den ”lätta” frågan vilket land Tukholma var huvudstad till? Jag visste inte ens om att det fanns en huvudstad med det namnet. Till sist sade jag att jag inte visste trots att frågan borde varit ”lätt”. Det visade sig att Tukholma var det finska namnet för Stockholm. Där ser man.

Kommentera

