Fysikalen

Jag var på mitt livs första spex i lördags! Fysikerspexet, Fysikalen (fyndigt), från KTH var på turné och for förbi Helsinki. Spexet handlade om Alfred Nobel och hans vänner. Det var riktigt bra, bättre än de flesta teatrar jag varit på. Man förstod mer av handlingen här, fram tills dess att det blev för många omstarter, till skillnad från många vanliga teaterframträdanden som kan ha ett allt för invecklat budskap.

Som vanligt följdes spexet av en sits, och efter det en efterfest som denna gång ägde rum på Rantasauna. Precis som namnet säger är stället det delvis en bastu. Där finns även en liten bar med billigt tillbehör, och ett dansgolv. Jag bastade, och sedan badade jag i havet! Kallt! Och sen badade jag igen! Lika kallt även andra gången! Sen på med lite kläder och in på dansgolvet, för att försöka få upp värmen igen. Gissa om det var bra drag där?

Hittade denna i min sångbok. Hakkapelliternas Schnapsvisa. Hakkapelliterna, vinnarna av det kalla kriget, Hic Haec Hoc 2009! Början på min Finlandsresa!

Lite fakta. I Finland bastar man, tydligen, naken! Den här kvällen var det gemensam bastu… Vissa gick in till dansgolvet direkt från doppet i havet, vilket ledde till lite mer naket.

Kommentera

