Pannkakor

Min absoluta favoritmat är mormors pannbiffar med brunsås, potatismos, lingonsylt och kokta morötter eller brokolli. På andraplatsen kommer pannkakor, något som jag allt för ofta lagar. För ett litet tag sedan tänkte jag utöka mina pannkaksexpertiser genom att lära mig vända dem i luften. På de sättet sparar man både disk, och gör hela processen så mycket roligare. Efter ett antal försök fick jag till sist in tekniken, se filmsnutten.

Receptet jag använder till mina pannkakor, som på finlandssvenska kallas plättar, är följande: lika många deciliter mjöl som antal ägg, och dubbelt så mycket mjölk. Lätt som en plätt.

Kommentera

