Period I

Just nu är det Tenta-P här. Period I lider mot sitt slut och Period II drar snart igång. Precis som i Sverige finns här fyra perioder per läsår, och man bör vara registrerad på 60 studiepoäng per år, för att tillfredsställa CSN. Detta motsvarar, precis som i Sverige, 15 poäng per period. När jag anlände till Finland var jag inte tillräckligt snabb på att anmäla mig till kurserna, och vissa kurser blev fulla. Jag blev bara registrerad till 10,5 poäng. Oftast, men inte i alla fall, motsvarade en registrering att man blir antagen till kursen. Undantaget var CAD-kursen som jag gick på halva terminen utan att vara antagen. Jag skulle inte få några studiepoäng för kursen, oavsett om jag gick den eller inte, och hoppade därför av. Man lär sig för livet och för CSN.

Jag har, sedan jag hoppat av CAD-kursen, bara läst kurser som motsvarat 7,5 studiepoäng, vilket är halvtids studier.  Att bara studera 50 % har varit väldigt skönt! Jag har hunnit fixa allt som ska ordnas i början, i lugn och ro. Dessutom har jag hunnit med en massa roligt också! Andra tag blir det i Period II då jag är anmäld till 18,5 studiepoäng. Hej då slappa Period och in med lite ”jävlar anamma”!

Schema Period I

Så här har mitt schema sett ut under Period I! De gråa rutorna är egna aktiviteter, som inte är skolrelaterade. Såklart har jag haft lite mer skolarbete än vad som visualiserat i schemat. Alla kurser innefattar lite självstudier, faktiskt.

Kommentera

