Stadisuunnitus

Kvällens aktivitet var Stadisuunnitus, som jag tror är ”Orientering i Stadskärnan”. Det gick i vart fall ut på man i grupper om åtta gick runt till olika stationer inne i centrala Helsinki, likt orienteringen i Otaniemi. Vid en av stationerna skulle ett glas bål drickas genom något slags blåsinstrument. För att visa att man hade druckit upp skulle en ton blåsas och sedan skulle man springa över till en balja med vatten. Ur baljan skulle man plocka en marshmallows med munnen. Denna salivfyllda marshmallows skulle sedan överföras till nästa man i laget, som skulle upprepa hela proceduren.

Vid en annan station skulle hela laget, så diskret som möjligt, härma en ”vanlig” person. Det måste sett roligt ut när nio personen satt lika dant, med högerbenet korsat det vänstra, på en bänk, alla pratande i mobiltelefoner. Tur att offret (en man i 60-års åldern) inte tog illa upp när han upptäckte spektaklet.

Vid ytterligare en station skulle ”någon” i laget bånga två öl. Denna ”någon” i vårt lag blev jag. Först var jag lite nervös, då bålen jag drack vid den förstnämnda stationen delvis hade forsat ut genom näsan… Bångandet gick i vart fall mycket snabbare än förväntat! Efter bara fyra sekunder var båda starkölarna slut och det blev nytt rekord! Yeah! Hallå, ska inte finnar stå för samtliga rekord gällande tävlingar som involverar alkohol?

Till minne av min gamla rumskompis, vid namn ”Jonatan Stockman”.

”Kvällen” blev bra, och vid ett senare tillfälle såg jag ”Stockmann”. Här är samtliga gruppmedlemmar!

Lämna en kommentar